Algemene voorwaarden

Artikel 1 | Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
De ondernemer: de CBW-erkende verkoper/ opdrachtnemer,
deelnemer aan de SG CBW, die met de afnemer een overeenkomst
aangaat of wil aangaan;
De afnemer: de koper/opdrachtgever of degene die met de
ondernemer een overeenkomst aangaat of wil aangaan;
De zakelijke afnemer: de afnemer die handelt in de uitoefening van
een beroep of bedrijf;
De consument: de afnemer die niet handelt in de uitoefening van
een beroep of bedrijf;
Aflevering: de feitelijke aanbieding van de gekochte producten en/of
halfgerede producten aan de afnemer;
Oplevering: het gebruiksklaar, zoals afgesproken, ter beschikking
stellen van de producten en/of het werk;
Overeenkomst op Afstand: de overeenkomst met een consument
waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend
gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor
communicatie op afstand, zoals bedoeld in artikel 6:230g lid 1e BW
(bijv. webwinkel of postorder);
Buiten de Verkoopruimte Gesloten Overeenkomst: een
overeenkomst die met een consument gesloten wordt anders dan
in de verkoopruimte van de ondernemer, zoals bedoeld in artikel
6:230g lid 1f BW (bijv. bij consumenten thuis, op sommige beurzen
of op straat);
SG CBW: Stichting Garantieregelingen CBW, die belast is met de
uitvoering en handhaving van de consumentenregelingen als
bedoeld in de artikelen 19 en 21 van deze voorwaarden;
Deelnemer SG CBW: de CBW-erkende ondernemer die zichzelf of een
of meer van zijn filialen/ werkmaatschappijen heeft aangesloten bij de
Stichting Garantieregelingen CBW;
Aanbetaling: de door afnemer bij het sluiten van de overeenkomst
verrichte betaling van een deel van de overeengekomen prijs;
Vooruitbetaling: een betaling van (een deel van) de koopsom vóór
levering bij de afnemer;
Product: roerende zaak, ook als deze digitale elementen bevat;
Digitale elementen: digitale inhoud of een digitale dienst, verwerkt
in een product of daarmee onderling verbonden, zonder welke het
product zijn functies niet kan vervullen;
Vloer: ondervloer en/of tussenvloer en/of vloerbedekkend materiaal;
Ondervloer: de bestaande ondergrond waarop het werk moet worden
uitgevoerd;
Tussenvloer: het materiaal dat wordt aangebracht tussen
de ondervloer en het vloerbedekkend materiaal, niet zijnde
reparatiemateriaal van de ondervloer.
Aansluiten: het aansluiten van alle toe- en afvoerleidingen en
bedradingen op aanwezige en correct aangebrachte aansluitpunten;
Installeren: het aanbrengen van alle toe- en afvoerleidingen,
bedradingen en aansluitpunten, nodig voor het juist monteren van
het product;
Monteren (plaatsen): het in elkaar zetten en stellen van het product
dan wel onderdelen daarvan;
Overige werkzaamheden: sloop- en verbouwingswerkzaamheden,
het egaliseren van vloeren en muren en het verwerken van tegels;
Geschillenbeslechter: de onafhankelijke instantie aan wie de SG CBW
de behandeling van geschillen heeft uitbesteed.
Deze voorwaarden mogen uitsluitend worden gebruikt door CBW-
erkende woonwinkels en uitsluitend voor de levering van producten
en/of diensten op gebied van woninginrichting.
Deze voorwaarden zijn uitsluitend van toepassing in de situatie van
een transactie tussen:

  • een in Nederland gevestigde en zaakdoende CBW-erkende
    ondernemer met een afnemer
  • een in het buitenland gevestigde en zaakdoende CBW-erkende
    ondernemer met een in Nederland gevestigde afnemer.
  1. De ondernemer behoudt zich het intellectuele eigendom voor op
    o.a. verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, monsters, stalen
    en modellen. Als de ondernemer dat vraagt, moet de afnemer ze
    direct teruggeven. Als de ondernemer daarnaast nog andere wettelijke
    rechten heeft, kan hij die opeisen.
  2. Afnemer mag aanduidingen over rechten van intellectueel
    eigendom op/in de door ondernemer geleverde of ter beschikking
    gestelde prestaties niet verwijderen of wijzigen.
  3. Afnemer mag materiaal van de ondernemer waarop intellectuele
    eigendomsrechten rusten niet verveelvoudigen, openbaar
    maken, exploiteren of tentoonstellen zonder toestemming van de
    ondernemer.
  4. Alle offertes zijn tot en met 21 dagen na offertedatum geldig, tenzij
    uit de offerte anders blijkt. Zij zijn gebaseerd op de door de afnemer
    verstrekte gegevens, tekeningen en daaraan ontleende maten en
    eventueel door de ondernemer gedane metingen. De afnemer moet
    daarbij de ondernemer informeren over feiten en/of omstandigheden
    die de uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden, voor
    zover van belang bij het maken van de offerte (zie ook artikel 7 en 8).
    Bij vloeren houdt de ondernemer bij het meten van de oppervlakten
    de grootste lengte- en breedtematen aan, daarbij rekening houdend
    met de verpakkingseenheden zoals die bij leveranciers besteld
    moeten worden (strekkende meters tapijt, pakken laminaat, volledige
    lengte plinten e.d.). Ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, opgaven
    van maten en gewichten en stalen en modellen afkomstig van de
    ondernemer zijn zo nauwkeurig mogelijk.
  5. De offerte vermeldt een volledige omschrijving van de te leveren
    producten en te verrichten werkzaamheden, de totale (koop)prijs,
    de levertijd, de betalingscondities en de risico’s voor beide partijen.
    Bij bestelling ‘op afroep’ bevat de offerte een uitleg daarover en
    informatie over de levertijd na afroep, zoals genoemd in artikel 6 lid
  6. De offerte geeft de prijs van de materialen en de manier waarop
    de prijs voor het uit te voeren werk wordt berekend. Er zijn twee
    manieren: aanneemsom of regie. Bij aanneemsom spreken partijen
    een vast bedrag af waarvoor het werk zal worden uitgevoerd. Bij
    regie geeft de ondernemer nauwkeurig op wat de prijs bepaalt (bijv.
    uurtarief en prijzen van de benodigde materialen). De ondernemer
    kan op verzoek van de afnemer een richtprijs geven, dat is een
    schatting van de totale kosten. De offerte vermeldt als er sprake is
    van bijkomende kosten zoals vracht-, leverings-, montage-, betaal- of
    portokosten.
  7. De werkzaamheden die niet genoemd zijn in de offerte vallen niet
    onder de afgesproken prijs. Als de afnemer deze wel verlangt, kan dit
    prijsverhogend werken (zie ook artikel 13).
  8. De afnemer moet ervoor zorgen dat de ondernemer de
    werkzaamheden goed kan uitvoeren.
  9. Als de afnemer de offerte niet accepteert, mag de ondernemer
    de kosten van het opstellen van de offerte in rekening brengen,
    maar alleen als de afnemer bij of voor het aanvragen van de
    offerte aantoonbaar is gewezen op de (hoogte van de) kosten. De
    afnemer wordt eigenaar van de offerte en eventuele tekeningen bij
    betaling van offertekosten. Het intellectueel eigendom blijft bij de
    ondernemer.
    (voor overeenkomsten buiten de verkoopruimte of op afstand: zie
    artikel 18)
  10. De ondernemer mag bij het aangaan van een overeenkomst met
    een consument een aanbetaling vragen. Bij een zakelijke afnemer
    (niet consument) gelden geen maximum percentages. Bij een
    consument is de hoogte van het maximum percentage afhankelijk
    van het product.
    Artikel 1 Definities
    Artikel 2 Geldigheid
    Artikel 3 Intelectueel eigendom
    Artikel 4 Offerte
    Artikel 5 Overeenkomst
    Artikel 6 Levertijd
    Artikel 7 Rechten en plichten van de
    ondernemer
    Artikel 8 Rechten en plichten van de afnemer
    Artikel 9 Opslag van producten
    Artikel 10 Vervoer en beschadiging bij
    aflevering
    Artikel 11 Betaling
    Artikel 12 Annulering
    Artikel 13 Extra kosten, meerwerk en/of
    minderwerk
    Artikel 14 Onuitvoerbaarheid overeenkomst
    door overmacht en onvoorziene
    omstandigheid
    Artikel 15 Conformiteit en garantie
    Artikel 16 Aansprakelijkheid
    Artikel 17 Klachten over gebreken en schade
    Artikel 18 Op afstand en buiten de verkoop-
    ruimte gesloten overeenkomsten
    Artikel 19 Aanbetalingsregeling
    Artikel 20 De geschillenregeling
    Artikel 21 Nakomingsgarantie
    Artikel 22 Nederlands recht
    Artikel 2 | Geldigheid
    Artikel 3 | Intellectueel eigendom
    Artikel 4 | Offerte
    Artikel 5 | Overeenkomst
    2
  11. De maximale aanbetaling voor consumenten is 25%, behalve bij
    onderstaande producten waarvoor 15% het maximum is:
    a. keukens/badkamers/sanitaire artikelen en/of onderdelen daarvan,
    en/of daarmee verband houdende werkzaamheden;
    b. parket, vloerplanken van massief hout, marmoleum, PVC,
    traprenovatie, natuurstenen-, grind-, (grind)tegel-, giet-, beton-,
    betonlook-, kurk- en laminaatvloeren en/of in verband met deze
    producten te verrichten werkzaamheden.
    c. eventuele overige productgroepen en/of diensten, als die staan
    vermeld op www.cbw-erkend.nl.
  12. Op de aanbetalingspercentages genoemd in lid 2 is de
    aanbetalingsregeling van artikel 19 van toepassing. Dit geldt niet bij
    een overeenkomst op afstand.
  13. Bij een overeenkomst op afstand gelden geen maximale
    aanbetalingspercentages, behoudens de wettelijke beperkingen zoals
    omschreven in artikel 11 lid 2.
  14. Prijsverhogingen kunnen aan zakelijke afnemers worden
    doorberekend.
  15. Voor prijsverhogingen bij consumenten, optredend na het sluiten
    van de overeenkomst maar voor levering, geldt:
  • Prijsverhogingen door wettelijke maatregelen (bijv. BTW-verhoging)
    kunnen altijd worden doorberekend.
  • Andere prijsverhogingen mogen alleen worden doorberekend
    als de koopprijs onder voorbehoud van prijsverhogingen is
    afgesproken.
  • Bij prijsverhogingen binnen 3 maanden na het sluiten van de
    overeenkomst mag de consument kiezen tussen ontbinden van de
    koop of akkoord gaan met de prijsverhoging.
  • Bij prijsverhogingen na 3 maanden na het sluiten van de
    overeenkomst vermeldt de ondernemer waarom een prijsverhoging
    wordt doorgevoerd en treden partijen in overleg.
  1. Prijsverlagingen na het sluiten van de overeenkomst door
    bijv. opruimingen, opheffingsuitverkopen, acties of korting op
    showmodellen geven de afnemer geen recht op prijsvermindering.
  2. De ondernemer blijft eigenaar van de verkochte producten tot
    de afnemer de prijs (en eventuele bijkomende kosten) volledig
    heeft voldaan. De afnemer is verplicht de producten zorgvuldig te
    behandelen. Hij mag de producten niet aan derden afstaan of in
    onderpand geven, belenen, of (laten) verwijderen uit de ruimte waar
    ze geleverd zijn, totdat het verschuldigde bedrag is betaald.
  3. De ondernemer mag zonder ingebrekestelling de overeenkomst
    geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk ontbinden bij faillissement,
    surseance van betaling of wettelijke schuldsanering van de afnemer.
  4. Bij een overeenkomst met een zakelijke afnemer mag de
    ondernemer voldoende zekerheid vragen voor het nakomen van de
    betalingsverplichting voordat hij de overeenkomst uitvoert of daarmee
    verder gaat.
  5. De ondernemer hoeft nooit andere schadevergoeding te betalen
    aan een zakelijke afnemer dan in deze voorwaarden uitdrukkelijk
    is geregeld. Hij hoeft andere directe of indirecte schade, waaronder
    begrepen schade van derden, winstderving en dergelijke, niet te
    vergoeden.
  6. De ondernemer mag voorrijkosten rekenen als dit bij het sluiten
    van de overeenkomst is afgesproken. Als vervoer niet is inbegrepen in
    de overeenkomst, mag de ondernemer altijd voorrijkosten rekenen,
    behalve bij non-conformiteit.
  7. De levertijd is de afgesproken tijd waarbinnen het werk moet zijn
    verricht of de producten moeten zijn geleverd. De levertijd is vast
    tenzij in de overeenkomst een vermoedelijke levertijd staat. Als geen
    levertijd is afgesproken, dan geldt bij een consumentenkoop een vaste
    levertijd van 30 dagen.
  8. Als de vermoedelijke levertijd niet wordt gehaald, krijgt de
    ondernemer een extra termijn om alsnog te leveren. De extra termijn
    is maximaal een maand maar nooit langer dan de oorspronkelijke
    levertijd. Eventuele prijsverhoging binnen deze termijn mogen niet
    worden doorberekend.
  9. Bij overschrijding van de extra termijn of de vast afgesproken
    levertijd mag de afnemer de overeenkomst zonder ingebrekestelling
    of rechterlijke tussenkomst ontbinden en/of schadevergoeding vragen.
  10. Bij overschrijding van de vermoedelijke of vast afgesproken levertijd
    is de ondernemer bij een overeenkomst met een zakelijke afnemer
    niet aansprakelijk voor enige vorm van gevolgschade.
  11. Bij een overeenkomst met een consument moet de ondernemer
    die schade vergoeden die verband houdt met de overschrijding en
    die mede gezien de aard van de aansprakelijkheid en de aard van de
    schade hem kan worden toegerekend. De consument moet de schade
    zo veel mogelijk beperken.
  12. Als er is afgesproken dat er na de mededeling van de consument
    besteld wordt door de ondernemer (bestelling op afroep), dan gaat
    de afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd lopen vanaf de
    afroepdatum. Afroep moet gebeuren binnen negen maanden na
    het sluiten van de overeenkomst, tenzij anders afgesproken. Vindt
    er geen afroep plaats binnen die termijn, dan zal de ondernemer
    de afnemer schriftelijk herinneren en hem maximaal drie maanden
    geven om alsnog af te roepen. Na deze termijn mag de ondernemer
    de overeenkomst ontbinden c.q. de overeenkomst als geannuleerd
    beschouwen en zijn schade op de afnemer verhalen conform artikel 12.
  13. De ondernemer levert de producten goed, deugdelijk en zoals
    afgesproken in de overeenkomst. De werkzaamheden worden goed,
    deugdelijk en zoals afgesproken uitgevoerd.
  14. De ondernemer houdt zich bij de levering van producten en
    uitvoering van werkzaamheden aan de op dat moment geldende
    wettelijke voorschriften.
  15. De ondernemer wijst de afnemer tijdig voor het sluiten van de
    overeenkomst erop dat de afnemer zorgt voor geschiktheid van de
    plaats waar de werkzaamheden moeten worden verricht, zoals bijv. dat
    er voldaan is aan de bouwkundige en/of installatievoorschriften. Als de
    ondernemer daar niet (tijdig) op wijst, moet hij de door de consument
    geleden directe schade en kosten vergoeden en draagt hij zelf zijn
    eventuele eigen schade.
  16. De ondernemer wijst de afnemer ook op:
  • onjuistheden in de opdracht of opgedragen werkzaamheden, bijv.
    het werken op een ondeugdelijke ondergrond;
  • het gebrekkig of ongeschikt zijn van bepaalde zaken, bijv. door de
    consument ter beschikking gestelde materialen of hulpmiddelen;
    Dit geldt alleen als de ondernemer deze kent of redelijkerwijs hoort te
    kennen. Doet de ondernemer dit niet, dan is hij aansprakelijk voor de
    schade, tenzij hem de schade niet is toe te rekenen.
  1. De ondernemer, als hij is geïnformeerd door de afnemer (zie artikel
    8 lid 5), geeft over de noodzaak van het gebruik van bijzondere
    hulpmiddelen zoals een lift of een kraan de informatie die van hem
    voor zover zijn deskundigheid strekt mag worden verwacht. Partijen
    spreken af voor wiens rekening en risico het gebruik van de bijzondere
    hulpmiddelen komt.
  2. De ondernemer zet na de start het werk regelmatig voort.
  3. De ondernemer draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door
    voor dat werk deskundige personen.
  4. Als het werk vertraagt door omstandigheden die voor risico van de
    consument komen, dan wordt de levertermijn verlengd.
  5. Als de afnemer wensen heeft voor geluidsisolatie van een vloer
    (bijvoorbeeld in appartementen), dan vraagt de ondernemer aan de
    afnemer een verklaring met daarin de gemeten waarde van ondervloer
    en dekvloer. Doet de afnemer dat niet of is die niet beschikbaar, dan
    waarschuwt de ondernemer de afnemer voor een mogelijk minder
    geluidsisolering na oplevering. De ondernemer zorgt ervoor dat hij kan
    aantonen dat de geleverde producten het beoogde geluidswerende
    effect hebben, bijv. door overlegging van productinformatie van de
    leverancier van de tussenvloer.
  6. De afnemer zorgt dat de ondernemer de producten kan afleveren en
    het werk kan verrichten.
  7. De afnemer zorgt dat de ondernemer tijdig de voor het werk
    benodigde goedkeuringen (vergunningen e.d.) en de voor het werk
    belangrijke gegevens (bijv. de ligging van leidingen) heeft.
  8. De afnemer zorgt ervoor dat de plaats waar gewerkt wordt daarvoor
    geschikt is, zoals dat:
  • de ruimte glasdicht is en deugdelijk kan worden afgesloten;
  • vloeren vrij zijn van kalk, cement- en vuilresten en losse gedeelten;
  • er voldaan is aan de bouwkundige en/of installatievoorschriften;
  • installatiepunten, leidingen en afvoerpijpen aanwezig zijn conform
    de tekening van de ondernemer;
  • er elektriciteit, verwarming, stromend water en voldoende ventilatie
    aanwezig is.
    Als de afnemer daar niet voor zorgt, moet hij de door de ondernemer
    geleden aantoonbare directe schade en redelijke kosten vergoeden en
    draagt hij zijn eventuele eigen schade.
  1. De afnemer draagt het risico voor schade door:
  • onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
  • onjuistheden in de door de afnemer verlangde constructies en
    werkwijzen;
  • gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt gedaan;
  • gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de afnemer ter
    beschikking zijn gesteld.
    De ondernemer wijst de afnemer wel op de zaken genoemd in lid 4
    van artikel 7.
  1. De afnemer informeert de ondernemer over bijzondere
    omstandigheden die bijv. het gebruik van een lift of een kraan
    noodzakelijk maken. Partijen spreken af wie de kosten en het risico van
    het gebruik van de bijzondere hulpmiddelen draagt. Als de afnemer
    deze informatie niet heeft gegeven, zijn de kosten van het gebruik van
    bijzondere hulpmiddelen voor zijn rekening.
  2. De afnemer zorgt ervoor dat door derden uit te voeren
    werkzaamheden en/of leveringen tijdig en goed gebeuren, zodat
    de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging krijgt. Als er
    toch vertraging ontstaat, dan meldt de afnemer dat tijdig aan de
    ondernemer.
  3. De afnemer zorgt ervoor dat in de ruimte waar de werkzaamheden
    plaatsvinden of hebben plaatsgevonden geen andere werkzaamheden
    worden verricht die schade kunnen veroorzaken aan het werk van de
    ondernemer.
  4. De afnemer zorgt ervoor dat de plaats van aflevering goed
    bereikbaar en tijdig beschikbaar is en dat al het mogelijke wordt
    gedaan om een vlotte op-/aflevering mogelijk te maken.
  5. Als de start of de voortgang van het werk vertraagt door
    omstandigheden zoals in dit artikel genoemd, moet de afnemer
    de schade die de ondernemer daardoor lijdt vergoeden, als deze
    omstandigheden de afnemer kunnen worden toegerekend.
  6. De afnemer zorgt goed voor de artikelen, materialen en
    gereedschappen van de ondernemer die zich ter plaatse van het werk
    bevinden.
  7. De afnemer die tegen het uitdrukkelijke advies van de ondernemer
    toch wil dat de ondernemer bepaalde werkzaamheden verricht, is zelf
    aansprakelijk voor de hierdoor ontstane schade.
  8. De afnemer kan de ondernemer niet verplichten tot het verrichten
    van werkzaamheden die in strijd zijn met Arbo-voorschriften.
  9. Als de producten op de afgesproken leverdatum worden
    aangeboden maar niet worden aangenomen, behalve als de producten
    ondeugdelijk zijn, zal de ondernemer binnen een redelijke termijn een
    tweede levering doen. De ondernemer mag na weigering of na tweede
    levering opslagkosten en verdere aantoonbare schade en redelijke
    kosten in rekening brengen.
  10. Als ook de tweede levering niet wordt aanvaard, mag de
    ondernemer: a. nakoming van de overeenkomst vorderen en
    opslagkosten en verdere aantoonbare schade en redelijke kosten
    rekenen of; b. de overeenkomst als geannuleerd beschouwen volgens
    de regeling in artikel 12. Naast annuleringskosten mag de ondernemer
    ook de opslagkosten rekenen.
  11. Als de producten door de afnemer zijn betaald, zal de ondernemer
    de producten maximaal 3 maanden in opslag houden, onder
    berekening van redelijke interne of externe opslagkosten. Hierbij
    houdt de ondernemer rekening met de verkoopwaarde van de
    producten en de duur van de opslagperiode, tenzij hierover andere
    afspraken gemaakt zijn. Neemt de afnemer na verloop van 3 maanden
    nog steeds niet af, dan wordt de overeenkomst als geannuleerd
    beschouwd en mag de ondernemer, naast de in artikel 12 genoemde
    annuleringsvergoeding, in redelijkheid gemaakte opslagkosten
    rekenen. Hij moet de afnemer schriftelijk melden dat hij dit van plan is.
  12. Het risico van brand en beschadiging tijdens opslag wordt door de
    ondernemer in geval van een consumentenkoop voor zijn rekening
    door verzekering gedekt.
  13. Het vervoer van de producten is bij de prijs inbegrepen, behalve bij
    meeneemartikelen of als er iets anders is afgesproken. De ondernemer
    draagt het risico van beschadiging en verlies bij vervoer. Als de
    producten door een beroepsvervoerder worden bezorgd, dan zorgt de
    ondernemer voor een goede verzekering.
  14. Als bij levering beschadigingen worden vastgesteld, dan moet de
    afnemer dit op het afleverbewijs vermelden. Als er bij levering geen
    gelegenheid is om eventuele beschadigingen te constateren, dan
    noteert de afnemer dat op het afleverbewijs. Het is raadzaam zichtbare
    beschadigingen uiterlijk binnen 2 werkdagen aan de ondernemer te
    melden.
  15. Als de afnemer zelf het vervoer regelt, dan moet hij na levering
    maar voor het vervoer zo veel mogelijk controleren of de producten
    onbeschadigd en compleet zijn.
    (Voor alle producten en diensten gelden de maximale
    aanbetalingspercentages van artikel 5 lid 1 en 2)
  16. De algemene betalingsconditie bij koop en verkoop is betaling bij
    aflevering (contant of pinbetaling), ook als er aanneming van werk
    (diensten) in de overeenkomst is begrepen. Afnemer mag er ook
    voor zorgen dat het bedrag voor aflevering al is bijgeschreven op de
    bankrekening van de ondernemer.
  17. Een andere betalingsconditie afspreken mag, maar het is wettelijk
    verboden om een consument vooruitbetaling van meer dan de helft
    van de koopsom als enige betalingsconditie aan te bieden.
  18. Bij aanneming van werk (uitsluitend diensten en eventueel
    kleinmateriaal) geldt dat betaald wordt in termijnen evenredig met de
    voortgang van het werk.
  19. Bij een combinatie van consumentenkoop en aanneming van
    werk, bijvoorbeeld bij het in opdracht maken van een (maatwerk)
    product door de ondernemer, gelden de wettelijke bepalingen van
    consumentenkoop.
  20. De ondernemer die in gedeelten materialen, producten en/of
    diensten bij afnemer levert, mag bij elke deellevering betaling van het
    geleverde deel vragen. Voor elke deellevering ontvangt de afnemer
    een deelfactuur.
  21. Betaling van een factuur of deelfactuur vindt plaats uiterlijk 14
    dagen na ontvangst, tenzij anders afgesproken.
  22. Als de afnemer niet tijdig betaalt, is hij zonder ingebrekestelling
    volgens de wet in verzuim. Toch zendt de ondernemer na het
    verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering waarin
    hij afnemer op zijn verzuim wijst. De ondernemer geeft hem de kans
    alsnog binnen 14 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering te
    betalen en wijst op de gevolgen als hij dat niet doet.
  23. Na deze nadere termijn mag de ondernemer zonder nadere
    ingebrekestelling het verschuldigde invorderen. De daaraan
    verbonden (incasso)kosten zijn voor rekening van de afnemer. Die
    kosten zijn beperkt tot maximaal het door wet- en regelgeving
    toegestane percentage van de hoofdsom.
    Artikel 6 | Levertijd
    Artikel 8 | Rechten en plichten
    van de afnemer
    Artikel 9 | Opslag van producten
    Artikel 10 | Vervoer en beschadiging
    bij aflevering
    Artikel 11 | Betaling
    Artikel 7 | Rechten en plichten
    van de ondernemer
    3
  24. De ondernemer mag aan consumenten wettelijke rente berekenen
    vanaf het verstrijken van de termijn van lid 7. Bij een zakelijke afnemer
    mag de ondernemer wettelijke handelsrente berekenen na in lid 6
    genoemde termijn.
  25. De afnemer mag bij klachten alleen dat deel van de factuur
    inhouden dat in verhouding staat tot de inhoud en ernst van de klacht.
    De ondernemer mag dit deel van zijn factuur niet invorderen als er
    terechte klachten zijn. Het andere deel van de koop-/aanneemsom
    moet de afnemer wel binnen de betalingstermijn betalen.
  26. Als bij alleen aanneming van werk betaling in termijnen is
    afgesproken en de ondernemer het werk niet voortzet, mag de
    afnemer zijn betaling van de termijn opschorten. Eerder verzonden
    deelfacturen moet de afnemer wel binnen de betalingstermijn betalen.
  27. Als de afnemer annuleert, is hij een schadevergoeding verschuldigd.
    De schade van een ondernemer bij annulering bestaat uit de
    brutowinstmarge (vaste en variabele kosten, winstopslag), verminderd
    met niet gemaakte variabele kosten. In de praktijk blijkt de schade van
    ondernemers meer dan 30% van de koopsom te zijn als er nog niet
    geleverd is en (aanzienlijk) hoger als er al onherroepelijk is ingekocht.
    Meer informatie over (de hoogte van) annuleringskosten in de
    woonbranche is te vinden op www.cbw-erkend.nl.
  28. De ondernemer moet zijn schade aannemelijk maken.
  29. Een annulering geschiedt bij voorkeur schriftelijk. Bij een
    mondelinge annulering bevestigt de ondernemer dit schriftelijk.
  30. Bij de koop van een keuken kan een consument binnen 2 dagen,
    beginnend de dag na het sluiten van de koop, schriftelijk annuleren
    tegen een sterk gereduceerd percentage van 5% van de koopsom met
    een minimum van € 500. Als de consument geen e-mailadres van de
    ondernemer heeft, dan kan hij ook per aangetekende brief annuleren.
    Hij bewijst dan via het gedateerde verzendbewijs dat verzending van
    de brief binnen 2 dagen is gebeurd.
  31. Annuleren is niet mogelijk:
  • bij de aankoop van een showroom- of B-keuzemodel, tenzij anders
    is afgesproken;
  • voor het deel van de overeenkomst dat al is uitgevoerd en/of
    geleverd.
  1. De consument hoeft bij een buiten de verkoopruimte of op
    afstand gesloten overeenkomst geen annuleringskosten te betalen
    bij gebruik van het herroepingsrecht zoals in de wet voor deze
    verkoopmethodes is vastgelegd (zie ook artikel 18 B, C en D van deze
    voorwaarden).
    Kosten die ontstaan doordat de afnemer in gebreke is gebleven de
    uitvoering of voortgang van het werk mogelijk te maken, komen
    voor rekening van de afnemer. Meerwerk en/of minderwerk zal naar
    billijkheid worden verrekend. Onder meerwerk wordt o.a. verstaan:
    alle werkzaamheden en leveranties, die niet in de overeenkomst
    zijn begrepen en die door de afnemer worden verlangd. Onder
    minderwerk wordt verstaan: het deel van de overeenkomst dat
    met instemming van beide partijen niet wordt uitgevoerd. Niet te
    bevloeren vlakken, bijv. kolommen en insprongen en snijverlies, zijn
    geen minderwerk. Op verzoek van de afnemer laat de ondernemer
    restanten bij de afnemer achter.
  2. Als nakoming van de overeenkomst tijdelijk onmogelijk is door een
    oorzaak die niet aan een van de partijen kan worden toegerekend, dan
    is de wederpartij voor die periode van zijn verplichtingen ontheven.
  3. Als nakoming van de overeenkomst voor een van de partijen geheel
    of deels blijvend onmogelijk is door een oorzaak die hem niet kan
    worden toegerekend, zullen beide partijen zo veel als redelijkerwijs
    mogelijk is inspanningen verrichten om de overeenkomst alsnog uit
    te voeren. Partijen overleggen hierover. Komen partijen er niet uit dan
    hebben zij het recht om de overeenkomst geheel respectievelijk deels
    te ontbinden.
  4. In geval van onvoorziene omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een
    pandemie of oorlog, zullen partijen in onderling overleg treden.
  5. Het geleverde product moet die eigenschappen bezitten die de
    consument op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag
    verwachten (conformiteit). Dit geldt ook bij bijzonder gebruik als dat
    door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is afgesproken.
    Wordt aan deze verwachting niet voldaan, dan heeft de consument
    recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/of
    prijsvermindering.
  6. De ondernemer geeft 2 jaar volledige garantie op de geleverde
    producten, boven op de wettelijke verplichtingen van lid 1. Partijen
    kunnen schriftelijk ook een langere garantieperiode afspreken. De
    2-jarige garantie geldt niet voor gebreken die verband houden met
    niet met de bestemming corresponderend gebruik door afnemer.
    Bij consumentenkoop maakt de ondernemer dat aannemelijk. De
    ondernemer draagt de kosten van reparatie resp. vervanging, incl.
    vracht- en voorrijkosten;
    Als het gebrek goed hersteld kan worden, dan hoeft de ondernemer
    het product niet te vervangen. Als de afnemer naar het buitenland is
    verhuisd, worden vracht- en voorrijkosten vergoed op basis van het
    oorspronkelijke afleveradres.
  7. Afnemer moet volgens de wet zijn schade zo veel mogelijk
    voorkomen of beperken.
  8. Ook na afloop van de tweejarige garantie in lid 2 kan een consument
    nog rechten hebben op grond van de wet (als omschreven in lid 1).
    De ondernemer kan zich dan niet beroepen op het aflopen van deze
    garantie.
  9. De verplichtingen van de ondernemer met betrekking tot
    conformiteit en garantie van lid 1 en 2 vallen niet onder de
    aanbetalingsregeling genoemd in artikel 19. Bij faillissement/
    surseance van betaling/wettelijke schuldsanering van de ondernemer
    kan de afnemer zich melden als schuldeiser bij curator/bewindvoerder.
  10. Als de fabrikant van de producten een verdergaande garantie geeft
    aan de ondernemer, geldt deze garantie ook voor de afnemer.
  11. Garantiebepalingen zijn alleen van kracht bij het met de
    bestemming corresponderend gebruik van de geleverde producten
    of van het uitgevoerde werk, of bij bijzonder gebruik als dat is
    afgesproken.
  12. De afnemer moet zich als een goed afnemer gedragen. Daaronder
    wordt bijv. verstaan dat het product goed en afdoende wordt
    onderhouden en behandeld.
  13. Afwijkingen in kleur, slijtvastheid, structuur, etc. kunnen het recht
    op garantie en/of schadevergoeding beperken of uitsluiten. Dit is het
    geval als de afwijkingen uit vaktechnisch oogpunt aanvaardbaar zijn
    volgens geldende, gebruikelijke normen of handelsgebruik.
  14. Uitgezonderd van de garantie van lid 2 zijn: (wegwerp)batterijen,
    verwisselbare lichtbronnen, woonaccessoires en normale slijtage. Tenzij
    anders overeengekomen zijn eveneens uitgezonderd showmodellen,
    B-keuze-producten en/of verkoop via een veiling.
  15. De garantie genoemd in lid 2 is niet overdraagbaar.
    De ondernemer is niet aansprakelijk voor schade door oorzaken die
    hij niet kende of zou moeten kennen, behalve als hij aansprakelijk
    is volgens de wet of als anders tussen partijen is afgesproken. Die
    oorzaken kunnen bijv. zijn:
  • het ontstaan van krimpnaden en/of haarscheurtjes als gevolg van
    het geleidelijk verlies aan bouwvocht na nieuwbouw of verbouw;
  • het ontstaan van verkleuringen, krimpnaden en/of haarscheurtjes
    door de directe inwerking van warmtebronnen zoals zon, CV-
    leidingen en haarden;
  • een te hoog of te laag luchtvochtigheidspercentage in de
    betreffende ruimte en omliggende ruimten of een extreme
    verandering daarin;
  • een onjuiste samenstelling van de tussen- en/of ondervloer, indien
    en voor zover deze niet door de ondernemer is aangebracht of een
    onvoldoende vlakke ondervloer, als deze niet door de ondernemer
    is aangebracht. De ondernemer meldt voor de start van het werk
    het onvoldoende vlak zijn dan wel ongeschiktheid van de tussen- of
    ondervloer aan de afnemer, voor zover dit door de ondernemer naar
    objectieve maatstaven vast te stellen is;
  • het niet-blijvend droog zijn van de vloer, mits de ondernemer vooraf
    de vochtigheidsgraad van de vloeren heeft gemeten en het resultaat
    daarvan voldoende was.
  1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst of door
    ondernemer veroorzaakte schade moeten volledig en duidelijk
    omschreven worden ingediend bij de ondernemer. Dit moet zo snel
    mogelijk, bij voorkeur schriftelijk en in ieder geval tijdig gebeuren.
  2. Als bij (op)levering geen gelegenheid bestaat om gebreken aan
    het geleverde te constateren en/of te melden, dan moet de afnemer
    klachten daarover zo spoedig mogelijk daarna, liefst binnen 14 dagen,
    schriftelijk melden.
  3. Als bij (op)levering geen gelegenheid bestaat om andere door de
    ondernemer veroorzaakte schade te constateren en/of te melden,
    dan moet de afnemer de schade zo spoedig mogelijk daarna
    schriftelijk melden, liefst binnen twee werkdagen na constatering. Als
    binnen 14 dagen na (op)levering geen melding door ondernemer
    is ontvangen, dan wordt aangenomen dat er geen schade door
    ondernemer is veroorzaakt. Deze termijn is belangrijk voor een soepele
    afhandeling van de klacht en het verhalen van schade op derden of de
    aansprakelijkheidsverzekering.
  4. Bij schade stelt de afnemer de ondernemer in de gelegenheid
    om door of namens hem de schade te inspecteren en te taxeren ten
    behoeve van zijn aansprakelijkheidsverzekering en/of eventuele
    aanspraken op derden. Ook verleent de afnemer medewerking aan
    reparatie door of namens de ondernemer.
  5. Over gebreken die pas na levering in het gebruik ontstaan wordt
    zo spoedig mogelijk na ontstaan -uiterlijk binnen twee maanden na
    ontdekking- geklaagd, bij voorkeur schriftelijk.
  6. Het zo snel mogelijk indienen van een klacht is in het belang van
    zowel afnemer als ondernemer. Niet tijdig klagen kan tot gevolg
    hebben dat de afnemer zijn rechten op dit gebied verliest.
    A – De overeenkomst
  7. Als de consument het aanbod langs elektronische weg heeft
    aanvaard, bevestigt de ondernemer direct langs elektronische weg de
    ontvangst daarvan. Zolang dit nog niet is gebeurd, kan de consument
    de overeenkomst ontbinden.
  8. Als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de
    ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter
    beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor
    een veilige webomgeving. Als de consument elektronisch kan betalen,
    zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen nemen.
  9. De ondernemer mag -als de wet dit toestaat- onderzoeken of de
    consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en of er
    omstandigheden zijn die van belang zijn voor een verantwoord
    aangaan van de overeenkomst. Als dit een goede reden geeft om de
    overeenkomst niet aan te gaan, mag de ondernemer gemotiveerd een
    bestelling of aanvraag weigeren of bijzondere voorwaarden stellen.
  10. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product en/of de
    dienst de volgende informatie meesturen:
    a. het bezoekadres van de ondernemer waar de consument met
    klachten terecht kan;
    b. de voorwaarden waaronder en hoe de consument van het
    herroepingsrecht gebruik kan maken, of een duidelijke melding over
    het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    c. informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    d. de prijs van het product of dienst inclusief belastingen, eventuele
    afleverkosten en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de
    overeenkomst;
    e. als de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier
    voor herroeping. Deze informatie moet door de consument op te slaan
    en te raadplegen zijn.
    B – Herroepingsrecht (uitsluitend voor op afstand en buiten de
    verkoopruimte gesloten overeenkomsten)
  11. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de
    aankoop van een product -al dan niet gecombineerd met een dienst-
    gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van
    redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar
    de reden van herroeping, maar hem niet verplichten die op te geven.
  12. Deze bedenktijd gaat in op de dag nadat het product door de
    consument (of op verzoek van de consument namens hem) is
    ontvangen. Bij meerdere deelleveringen uit één bestelling geldt dat
    de bedenktijd begint de dag waarop de laatste deellevering door of
    namens de consument is ontvangen.
  13. Voor uitsluitend diensten gaat de in lid 1 genoemde bedenktijd in
    op de dag na het sluiten van de overeenkomst.
    Verlengde bedenktijd voor producten en diensten bij niet informeren
    over herroepingsrecht:
  14. Als de ondernemer de wettelijk verplichte informatie over het
    herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft
    verstrekt, loopt de bedenktijd af 12 maanden na het einde van de in lid
    B vastgestelde bedenktijd.
  15. Zodra de ondernemer alsnog de in lid 4 bedoelde informatie
    verstrekt, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de
    consument die informatie alsnog heeft ontvangen.
    C – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
  16. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het
    product en de verpakking. Hij zal het product alleen zodanig uitpakken
    of gebruiken als nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van
    het product vast te stellen. De consument mag het product hanteren en
    inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
  17. Als de consument verder gaat dan omschreven in lid C1, dan is hij
    aansprakelijk voor waardevermindering van het product.
  18. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van
    het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van
    de overeenkomst de verplichte informatie over het herroepingsrecht
    heeft verstrekt.
    D – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en
    kosten daarvan
  19. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij
    dit binnen de bedenktermijn via het modelformulier voor herroeping
    of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
  20. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag na deze
    melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij
    dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als
    de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De
    consument heeft op tijd geretourneerd als hij het product terugzendt
    voordat de bedenktijd is verstreken.
  21. De consument zendt het product terug met alle geleverde
    toebehoren, zoveel mogelijk in originele staat en verpakking, en
    conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke
    instructies.
  22. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van
    het herroepingsrecht ligt bij de consument.
  23. Bij een overeenkomst op afstand draagt de consument de
    rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product behalve:
    a. als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten
    moet dragen; of
    b. als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen.
    Bij een buiten de verkoopruimte gesloten overeenkomst draagt de
    ondernemer de retourkosten van het product.
  24. Als de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht
    het uitvoeren van de dienst te starten tijdens de bedenktijd, betaalt de
    consument het uitgevoerde werk tot het moment van herroeping.
    Artikel 12 | Annulering
    Artikel 13 | Extra kosten, meerwerk
    en/of minderwerk
    Artikel 14 | Onuitvoerbaarheid
    overeenkomst door overmacht
    en onvoorziene omstandigheid
    Artikel 15 | Comformiteit en garantie
    Artikel 16 | Aansprakelijkheid
    Artikel 17 | Klachten over gebreken
    en schade
    Artikel 18 | Op afstand en buiten
    de verkoopruimte gesloten
    overeenkomsten
    4
  25. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten
    als:
    a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie
    over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het
    modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt; of
    b. de consument niet uitdrukkelijk om het starten met de uitvoering
    van de dienst heeft verzocht.
  26. Bij herroeping worden alle aanvullende overeenkomsten
    ontbonden.
    E – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
  27. Als de ondernemer herroeping door de consument op
    elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst direct een
    ontvangstbevestiging.
  28. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument,
    inclusief berekende leveringskosten, uiterlijk binnen 14 dagen na
    de dag van de herroeping. Hij mag wachten met terugbetalen tot
    hij het product heeft ontvangen, behalve als de ondernemer het
    product zelf afhaalt of de consument aantoont dat hij het product heeft
    teruggezonden. Als de consument kan aantonen dat het product is
    teruggezonden maar het komt niet aan bij de ondernemer, dan zal de
    consument het door hem ingeschakelde vervoerbedrijf verzoeken een
    onderzoek te doen naar de vermissing van het product.
  29. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel
    als de consument heeft gebruikt, tenzij anders afgesproken. De
    terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  30. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van
    levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer
    de extra kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
    F – Uitsluiting herroepingsrecht
    De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten
    van het herroepingsrecht, als hij dit tijdig voor het sluiten van de
    overeenkomst duidelijk bij het aanbod heeft vermeld:
  31. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst,
    maar alleen als:
    a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande
    toestemming van de consument; en
    b. de consument heeft verklaard dat hij afstand doet van zijn
    herroepingsrecht; en
    c. de ondernemer de consument een bevestiging van de overeenkomst
    en de verklaring zoals bedoeld in het vorige lid heeft verstrekt.
  32. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten,
    die niet geprefabriceerd zijn en die worden gemaakt op basis van een
    individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor
    een specifieke persoon bestemd zijn.
  33. Verzegelde producten die om redenen van
    gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden
    teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
  34. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd
    zijn met andere producten.
    (Uitgebreide informatie over de regeling is te vinden op
    www.cbw-erkend.nl).
    Deze regeling is uitsluitend van toepassing op een overeenkomst op
    gebied van woninginrichting, gesloten in een fysieke winkel of buiten
    de verkoopruimte (bijv. bij consument thuis, op straat of sommige
    beurzen).
    De regeling is van toepassing als de consument bij faillissement/
    surseance/wettelijke schuldsanering van de ondernemer geen product
    en/of dienst geleverd krijgt terwijl hij wel heeft aanbetaald. Deze
    regeling houdt in dat de consument een vervangende overeenkomst
    kan sluiten met een andere CBW-erkende woonwinkel. De aanbetaling
    wordt op de prijs in mindering gebracht door en voor rekening van
    deze CBW-erkende woonwinkel. Er wordt geen geld terugbetaald.
  35. De regeling kent de volgende voorwaarden:
    a. De consument doet een schriftelijk beroep op de
    aanbetalingsregeling bij de SG CBW. Dat kan via
    www.cbw-erkend.nl. Dit beroep moet uiterlijk 3 maanden nadat de
    curator het onder lid 1 b bedoelde bewijs heeft verstrekt, maar in ieder
    geval uiterlijk 6 maanden na uitspraak van faillissement/surseance/
    wettelijke schuldsanering bij SG CBW ontvangen zijn.
    b. De consument overlegt hierbij een kopie van de overeenkomst,
    een aanbetalingsbewijs en een kopie van het bericht van de curator/
    bewindvoerder dat de overeenkomst niet wordt uitgevoerd en dat de
    aanbetaling niet wordt terugbetaald.
    c. Wanneer de curator binnen 3 maanden na uitspraak faillissement/
    surseance/wettelijke schuldsanering het in lid 1 b bedoelde bewijs nog
    niet heeft verstrekt, dan kan de consument toch een beroep doen. Dan
    volstaat in plaats van het document van de curator bedoeld onder 1 b
    een bevestiging van de curator dat de vordering van de consument is
    vermeld op de lijst van voorlopig erkende schuldeisers.
    d. De consument is verplicht zijn vordering op de oorspronkelijke
    ondernemer (tot het maximale aanbetalingspercentage in artikel 5
    lid 2) aan de SG CBW over te dragen.
  36. De SG CBW laat binnen 2 maanden na ontvangst weten of het
    beroep terecht is. Zo ja, dan verstrekt de SG CBW schriftelijk het
    bewijs waarmee de consument een vervangende overeenkomst kan
    sluiten. Een lijst van ondernemers, zo veel mogelijk in hetzelfde (prijs)
    segment, is in te zien op www.cbw-erkend.nl. Daar staat ook uitgelegd
    hoe deze lijst wordt samengesteld. De consument kan zelf suggesties
    aandragen bij SG CBW.
  37. Bij het sluiten van de vervangende overeenkomst gelden de
    volgende regels:
    a. De consument overhandigt direct het in lid 2 bedoelde bewijs van de
    SG CBW aan de ondernemer waarmee de vervangende overeenkomst
    wordt gesloten.
    b. De consument sluit de vervangende overeenkomst binnen 6
    maanden na ontvangst van het bewijs.
    c. De aanbetaling van de consument wordt van de nieuwe prijs
    afgetrokken maar niet meer dan 25 of 15% van de oorspronkelijke prijs
    en niet meer dan 25 of 15% van de nieuwe prijs als die lager is dan de
    oorspronkelijke prijs (rekenvoorbeelden: zie www.cbw-erkend.nl). Het
    percentage van 15% geldt voor:
  • keuken/badkamer(-onderdelen) en sanitaire producten en/of in
    verband daarmee te verrichten werkzaamheden;
  • parket, vloerplanken van massief hout, traprenovatie, marmoleum,
    PVC, natuurstenen-, grind-, (grind)tegel-, giet-, beton-, betonlook-,
    kurk- en laminaatvloeren en/of in verband met deze producten te
    verrichten werkzaamheden.
  • eventuele overige productgroepen en/of diensten, als die op
    www.cbw-erkend.nl staan vermeld.
    d. De ondernemer die is vermeld op de lijst werkt mee met het sluiten
    van vervangende overeenkomsten. Hij mag alleen een vervangende
    overeenkomst weigeren als hij aan SG CBW aannemelijk maakt dat dit
    in zijn geval onredelijk is.
    e. De ondernemer met wie de consument een vervangende
    overeenkomst wil sluiten, houdt zijn eigen, normale verkoopprijs aan.
    Dat hoeft niet dezelfde prijs te zijn als de oorspronkelijke ondernemer
    hanteerde. De regeling is dus geen prijsgarantie. Speciale actie-,
    opruimings- of aanbiedingsartikelen mogen buiten het aanbod
    blijven.
  1. Niet onder de aanbetalingsregeling vallen:
  • overeenkomsten op afstand;
  • overeenkomsten met zakelijke kopers;
  • de productgarantie genoemd in artikel 15;
  • het sluiten van een vervangende overeenkomst zonder toetsing
    door SG CBW (zie lid 1 en 2);
  • het meerdere boven de genoemde percentages.
    Er kan ook geen beroep op de regeling worden gedaan als de
    curator ervoor zorgt dat hij of een andere partij de oorspronkelijke
    overeenkomst tegen dezelfde condities kan uitvoeren.
  1. Geschillen tussen consument en ondernemer over de
    totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten, waarbij het
    belang van de consument tenminste € 250 bedraagt, kunnen zowel
    door de consument als door de ondernemer aanhangig worden
    gemaakt bij Stichting UitgesprokenZaak.nl. Hoe dit in zijn werk gaat
    en hoe een geschil aanhangig gemaakt kan worden is na te lezen op
    www.cbw-erkend.nl of www.uitgesprokenzaak.nl.
  2. De consument moet zijn klacht eerst bij de ondernemer melden. De
    ondernemer moet in de gelegenheid zijn gesteld om:
  • op de klacht te reageren; en
  • de klacht te onderzoeken, te erkennen of af te wijzen; en
  • bij een erkende klacht deze op te lossen. De termijn voor oplossing
    wordt bepaald op 6 weken, tenzij de ondernemer een andere
    redelijke termijn heeft aangegeven die nodig is om de klacht op
    te lossen, in welk geval de door de ondernemer meegedeelde
    termijn geldt.
  1. Als de ondernemer een aanbod heeft gedaan ter oplossing van
    de klacht of de klacht heeft afgewezen, en de consument gaat niet
    akkoord, dan moet de consument dit aanbod aantoonbaar afwijzen dan
    wel aantoonbaar aan de ondernemer meedelen dat hij het daarmee
    niet eens is. Daarna heeft de ondernemer nog twee weken tijd om
    een aangepast voorstel te doen. Als de consument daarmee ook niet
    akkoord gaat, dan wijst hij dit voorstel aantoonbaar af, alvorens het
    geschil in behandeling genomen kan worden.
  2. Als niet is voldaan aan het bepaalde in lid 2 en 3, kan het geschil
    niet in behandeling genomen worden.
  3. De consument kan tot 12 maanden na het indienen van zijn
    klacht bij de ondernemer het geschil aanhangig maken bij de
    geschillenbeslechter, tenzij partijen anders overeenkomen.
  4. Als de consument een geschil aanmeldt bij de geschillenbeslechter
    is de ondernemer aan deze keuze gebonden.
  5. Als de ondernemer een geschil behandeld wil zien door de
    geschillenbeslechter, dan kan dat alleen met medewerking van de
    consument. Als deze daaraan niet meewerkt, dan is de ondernemer vrij
    om het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
  6. Het geschil kan door de geschillenbeslechter worden opgelost door:
  • bemiddeling door de geschilbehandelaar;
  • bemiddeling door een deskundige;
  • een bindende uitspraak.
  1. Het reglement van de geschillenbeslechter is te raadplegen op
    www.uitgesprokenzaak.nl.
  2. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding
    verschuldigd. De tarieven staan vermeld op
    www.uitgesprokenzaak.nl.
  3. Uitsluitend de rechter of de hierboven genoemde
    geschillenbeslechter is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
    Voor online aankopen mag ook een klacht worden ingediend bij het
    Europese Platform Online Dispute Resolution http://ec.europa.eu/odr.
  4. Buiten Nederland wonende consumenten zorgen zelf, en
    voor eigen rekening, ervoor dat het gebrekkige product bij de
    geschillenbeslechter kan worden beoordeeld door een deskundige.
    Als dit niet mogelijk is, dan volstaat een deskundigenrapport dat is
    opgesteld door een deskundige van een door het thuisland van de
    consument erkende geschillencommissie, vertaald in het Nederlands
    of Engels door een erkend tolk/vertaler.
  5. Als de consument (deels) heeft betaald en de ondernemer zonder
    (gerechtvaardigde) reden
  • niet uitlevert, of
  • niets of nauwelijks meer van zich laat horen over een afgesproken
    levering, of
  • met (verschillende) excuses de levering meermaals uitstelt, of
  • de (aan)betaling niet terugbetaalt als de consument de koop terecht
    heeft ontbonden of herroepen in een van de hiervoor genoemde
    situaties,
    dan zal de geschillenbeslechter een poging doen om de situatie tussen
    consument en ondernemer op te lossen. Lukt dat niet, dan eindigt
    daarna de behandeling en krijgt de consument het klachtengeld terug.
  1. De SG CBW staat garant voor de nakoming van een door de
    geschillenbeslechter gewezen bindend advies of een door de
    bemiddelingsdeskundige vastgelegde schikking, behalve in de
    situaties beschreven in lid 5 (beperkte nakomingsgarantie) en leden 6
    en 7 (geen nakomingsgarantie).
    De consument moet een schriftelijk beroep doen op de
    nakomingsgarantie bij de SG CBW (via www.cbw-erkend.nl). Dit
    mag vanaf het moment dat zowel de tweemaandentermijn van lid
    7a als de termijn waarbinnen de ondernemer de schikking of het
    bindend advies had moeten nakomen is verstreken. Het beroep op de
    nakomingsgarantie moet uiterlijk binnen 3 maanden na het verstrijken
    van deze termijnen zijn gedaan.
  2. De SG CBW zal na een beroep op de nakomingsgarantie altijd eerst
    de ondernemer gelegenheid geven na te komen. De consument werkt
    daaraan mee, ook al zijn termijnen die de geschillenbeslechter stelde
    al verlopen.
  3. Als de geschillenbeslechter een ondernemer zowel verplicht tot
    betaling van een bedrag als het uitvoeren van werkzaamheden,
    dan zullen eerst de werkzaamheden worden uitgevoerd alvorens de
    betaling wordt verricht, ook al vermeldt het bindend advies een andere
    volgorde.
  4. Als het bindend advies de ondernemer verplicht om een product
    terug te nemen, dan moet de consument daaraan meewerken en
    de ondernemer tot terugneming in de gelegenheid stellen. Aan de
    consument terug te betalen bedragen hoeven pas na terugname
    uitgekeerd te worden, ook als het bindend advies een andere volgorde
    aangeeft, tenzij de ondernemer niet meewerkt aan nakoming van het
    bindend advies.
  5. De nakomingsgarantie is beperkt tot:
    a. € 10.000 per bindend advies;
    b. € 2.269 per geschil voor keukens en badkamers en € 1.361 per
    geschil voor overige producten/diensten, alsmede een totaalbedrag
    van € 25.000 voor alle geschillen tezamen, als er sprake is van
    faillissement, surseance van betaling, wettelijke schuldsanering of
    feitelijke beëindiging van de (verkoop)activiteiten van het bedrijf
    tussen het moment van de dagtekening van bindend advies of
    schikkingsovereenkomst en het moment waarop de consument een
    geldig beroep op de nakomingsgarantie doet binnen de in
    lid 1 vermelde termijnen. Nadat de termijn is verstreken waarbinnen
    een beroep op de nakomingsgarantie kan worden gedaan, zal de
    SG CBW (de) gegronde beroep(en) op de nakomingsgarantie van
    de consument(en) uitkeren. Als de gezamenlijke beroepen boven
    € 25.000 uitkomen, dan zal SG CBW naar rato uitkeren. Daarbij
    wordt gestreefd naar een uitkering binnen uiterlijk zes weken na het
    verstrijken van de laatstgenoemde termijn.
  6. De SG CBW verschaft geen nakomingsgarantie als voor of tijdens
    een procedure bij de geschillenbeslechter sprake is van:
    a. faillissement/surseance van betaling/wettelijke schuldsanering van
    de ondernemer;
    b. feitelijke beëindiging van de bedrijfsactiviteiten van de ondernemer.
    Bepalend is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het
    Handelsregister is ingeschreven, of een eerdere datum waarvan de
    SG CBW de feitelijke beëindiging van de (verkoop)activiteiten van het
    bedrijf aannemelijk kan maken.
  7. De SG CBW verschaft ook geen nakomingsgarantie in de volgende
    situaties:
    a. als de ondernemer het bindend advies binnen 2 maanden na
    dagtekening ter toetsing aan de rechter heeft voorgelegd;
    b. als er sprake is van de situatie zoals omschreven in artikel 20 lid 13;
  8. De consument draagt zijn vordering over (cedeert) aan SG CBW tot
    het bedrag van het uitgekeerde bedrag. SG CBW spant zich, zoveel als
    redelijkerwijs van haar kan worden verwacht, in om haar vordering en
    eventueel de restantvordering van de consument, zonder kosten voor
    de consument, op de nalatige deelnemer te verhalen. Wanneer de
    deelnemer voor de rechter wordt gedaagd, dan moet de consument
    om praktische redenen ook het meerdere overdragen (cederen) aan
    SG CBW.
    Alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn,
    zijn onderworpen aan Nederlands recht. Als de consument gevestigd
    is in een ander EU-land dan Nederland en de wet in dat EU-land kent
    hem verdergaande rechten toe, dan zal de ondernemer deze rechten
    toepassen.
    © Koninklijke INretail, Postbus 762, 3700 AT Zeist